ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Gminy Lwówek
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Tytuł nie wyświetlany dla informacji

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2010-01-05 09:45:01 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr - brak tytułu

Załącznik Nr 2
do Regulaminu Organizacyjnego
Urzędu Miasta i Gminy Lwówek

Regulamin Pracy Urzędu Miasta i Gminy Lwówek
 
 
Rozdział 1
Przepisy ogólne
 
§ 1. Regulamin pracy Urzędu Miasta i Gminy Lwówek zwany dalej Regulaminem ustala organizację i porządek pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i wszystkich pracowników zatrudnionych w Urzędzie Miasta i Gminy Lwówek.
 
§ 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Miasta i Gminy Lwówek;
2) Burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta i Gminy Lwówek;
3) Pracodawcy - należy przez to rozumieć Urząd reprezentowany przez Burmistrza;
4) Pracowniku - należy przez to rozumieć każdego pracownika Urzędu bez względu na sposób nawiązania stosunku pracy, rodzaj wykonywanej pracy, wymiar czasu pracy oraz zajmowane stanowisko.
 
§ 3. W sprawach związanych ze stosunkiem pracy, nie uregulowanych szczegółowo niniejszym Regulaminem zastosowanie mają przepisy ustawy o pracownikach samorządowych (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 z późn. zm.), Kodeksu pracy (tekst jednolity Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) oraz innych ustaw i aktów wykonawczych z zakresu prawa pracy.
 
 
Rozdział 2
Podstawowe prawa i obowiązki Pracodawcy
 
§ 4. Pracodawcy przysługuje w szczególności prawo do:
1) korzystania z wyników wykonywanej przez pracowników pracy;
2) wydawania pracownikom wiążących poleceń dotyczących pracy w zakresie, w jakim polecenia te nie są sprzeczne z obowiązującymi przepisami lub zasadami współżycia społecznego;
3) określania zakresu obowiązków każdego Pracownika zgodnie z postanowieniami umów o pracę i przepisami.
 
§ 5. 1. Pracodawca ma prawo żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie podania danych osobowych obejmujących:
1) imię (imiona) i nazwisko;
2) imiona rodziców;
3) datę urodzenia;
4) miejsce zamieszkania (adres do korespondencji);
5) wykształcenie;
6) przebieg dotychczasowego zatrudnienia.
2. Pracodawca ma prawo żądać od Pracownika podania, niezależnie od danych osobowych, o których mowa w ust. 1, także:
1) innych danych osobowych pracownika, a także imion i nazwisk oraz dat urodzenia dzieci Pracownika, jeżeli podanie takich danych jest konieczne ze względu na korzystanie przez Pracownika ze szczególnych uprawnień przewidzianych w prawie pracy;
2) numeru PESEL Pracownika nadanego przez Rządowe Centrum Informatyczne Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (RCI PESEL).
3. Udostępnienie Pracodawcy danych osobowych następuje w formie oświadczenia osoby, której one dotyczą. Pracodawca ma prawo żądać udokumentowania danych osobowych osób, o których mowa w ust. 1 i 2.
4. Pracodawca może żądać podania innych danych osobowych niż określone w ust. 1 i 2, jeżeli obowiązek ich podania wynika z odrębnych przepisów.
5. W zakresie nieuregulowanym w ust. 1-4 do danych osobowych, o których mowa w tych przepisach, stosuje się przepisy o ochronie danych osobowych.
 
§ 6. 1. Pracodawca jest zobowiązany w szczególności do:
1) zaznajomienia Pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz ich podstawowymi uprawnieniami;
2) organizowania czasu pracy w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, a także osiąganie przez Pracowników - przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji - wysokiej wydajności i należytej jakości pracy;
3) organizowania pracy w sposób zapewniający zmniejszenie uciążliwości pracy;
4) zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz prowadzenia systematycznych szkoleń Pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
5) przeciwdziałania dyskryminacji w zatrudnieniu, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także ze względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy;
6) terminowego i prawidłowego wypłacania wynagrodzenia;
7) ułatwiania Pracownikom nabywania i podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
8) stwarzania Pracownikom, podejmującym zatrudnienie po ukończeniu szkoły, warunków sprzyjających przystosowaniu się do należytego wykonywania pracy;
9) zaspokajania w miarę posiadanych środków socjalnych potrzeb Pracowników;
10) wpływania na kształtowanie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego;
11) niezwłocznego wydania Pracownikowi, w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy, świadectwa pracy, bez uzależniania tego od wcześniejszego rozliczenia się Pracownika;
12) stosowania obiektywnych i sprawiedliwych kryteriów oceny pracy wykonywanej przez poszczególnych Pracowników;
13) prawidłowego prowadzenia dokumentacji pracowniczej i akt osobowych;
14) informowania Pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą oraz o zasadach ochrony przed tymi zagrożeniami.
2. Pracodawca ma obowiązek poinformować Pracownika na piśmie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę, o obowiązującej dobowej i tygodniowej normie czasu pracy, częstotliwości wypłaty wynagrodzenia za pracę, urlopie wypoczynkowym oraz długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę.
 
 
 Rozdział 3
Podstawowe prawa i obowiązki Pracownika
 
§ 7. Pracownikom przysługują w szczególności uprawnienia do:
1) zatrudnienia na stanowisku pracy zgodnie z umową o pracę i posiadanymi kwalifikacjami;
2) terminowego otrzymywania wynagrodzenia za pracę;
3) wypoczynku w dniach wolnych od pracy, po zakończeniu czasu pracy w dni robocze oraz podczas urlopów;
4) jednakowego i równego traktowania przez Pracodawcę z tytułu wypełniania jednakowych obowiązków;
5) wykonywania pracy w warunkach zgodnych z zasadami BHP.
 
§ 8. 1. Pracownicy powinni być równo traktowani w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, wynagrodzenia za pracę o jednakowej wartości, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w szczególności bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także bez względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy.
2. Równe traktowanie w zatrudnieniu oznacza niedyskryminowanie w jakikolwiek sposób, bezpośrednio lub pośrednio, z przyczyn określonych w ust. 1, chyba że Pracodawca udowodni, że kierował się obiektywnymi powodami.
3. Dyskryminowanie bezpośrednie istnieje wtedy, gdy Pracownik z jednej lub z kilku przyczyn określonych w ust. 1 był, jest lub mógłby być traktowany w porównywalnej sytuacji mniej korzystnie niż inni Pracownicy.
4. Dyskryminowanie pośrednie istnieje wtedy, gdy na skutek pozornie neutralnego postanowienia, zastosowanego kryterium lub podjętego działania występują dysproporcje w zakresie warunków zatrudnienia na niekorzyść wszystkich lub znacznej liczby pracowników należących do grupy wyróżnionej ze względu na jedną lub kilka przyczyn określonych w ust. 1, jeżeli dysproporcje te nie mogą być uzasadnione innymi obiektywnymi powodami.
5. Przejawem dyskryminowania w rozumieniu ust. 2 jest także:
1) działanie polegające na zachęcaniu innej osoby do naruszania zasady równego traktowania w zatrudnieniu;
2) zachowanie, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności albo poniżenie lub upokorzenie pracownika (molestowanie).
6. Dyskryminowaniem ze względu na płeć jest także każde nieakceptowane zachowanie o charakterze seksualnym lub odnoszące się do płci Pracownika, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności lub poniżenie albo upokorzenie Pracownika; na zachowanie to mogą się składać fizyczne, werbalne lub pozawerbalne elementy (molestowanie seksualne).
7. Zasady równego traktowania w zatrudnieniu nie naruszają działania polegającego na:
1) niezatrudnianiu Pracownika z jednej lub kilku przyczyn określonych w ust. 1, jeżeli jest to uzasadnione ze względu na rodzaj pracy, warunki jej wykonywania lub wymagania zawodowe stawiane pracownikom;
2) wypowiedzeniu Pracownikowi warunków zatrudnienia w zakresie wymiaru czasu pracy, jeżeli jest to uzasadnione przyczynami niedotyczącymi Pracowników;
3) stosowaniu środków, które różnicują sytuację prawną Pracownika ze względu na ochronę rodzicielstwa, wiek lub niepełnosprawność Pracownika;
4) ustalaniu warunków zatrudniania i zwalniania Pracowników, zasad wynagradzania i awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych - z uwzględnieniem kryterium stażu pracy.
 
§ 9. 1. Osoba, wobec której Pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę, ustalane na podstawie odrębnych przepisów.
2. Skorzystanie przez Pracownika z uprawnień przysługujących z tytułu naruszenia zasady równego traktowania w zatrudnieniu nie może stanowić przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie przez Pracodawcę stosunku pracy lub jego rozwiązanie bez wypowiedzenia.
 
§ 10. Przed przystąpieniem do pracy Pracownik powinien:
1) wypełnić kwestionariusz osobowy i przedstawić odpowiednie dokumenty potwierdzające jego kwalifikacje zawodowe i inne dokumenty niezbędne do określenia uprawnień pracowniczych;
2) posiadać aktualne orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do pracy na danym stanowisku;
3) otrzymać pisemną umowę o pracę określającą rodzaj pracy i miejsce jej wykonywania oraz termin rozpoczęcia pracy i przysługujące Pracownikowi wynagrodzenie (ze wskazaniem składników), a także zakres jego obowiązków;
4) zapoznać się z regulaminem pracy i instrukcjami obowiązującymi na jego stanowisku pracy;
5) odbyć przeszkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych, a także potwierdzić na piśmie fakt zapoznania się z tymi przepisami;
6) otrzymać nieodpłatnie środki ochrony indywidualnej zabezpieczające przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących na stanowisku pracy oraz być poinformowanym o sposobie posługiwania się tymi środkami;
7) otrzymać nieodpłatnie niezbędną odzież i obuwie robocze lub zamiennie za nie ekwiwalent pieniężny.
 
§ 11. 1. Pracownik obowiązany jest wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa pracy lub umowy o pracę.
2. Jeżeli polecenie służbowe, w przekonaniu pracownika, jest niezgodne z prawem, godzi w interes społeczny lub zawiera znamiona pomyłki, obowiązany jest on przedstawić swoje zastrzeżenia przełożonemu; w razie pisemnego potwierdzenia polecenia, powinien je wykonać, a jeżeli nie zgadza się z poleceniem, zawiadomić o tym niezwłocznie Burmistrza.
 
§ 12. Wykonując swoje obowiązki, Pracownik zatrudniony na stanowisku urzędniczym zobowiązany jest do ścisłego przestrzegania zasad załatwiania spraw zgodnie z ustawą z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm. ) oraz rozporządzeniem z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (Dz. U. z 1999 r. Nr 112, poz. 1319, z 2003 r. Nr 69, poz. 636, z 2006 r. Nr 127, poz 885).
 
§ 13. Podstawowym obowiązkiem Pracownika jest w szczególności:
1) realizacja obowiązków zawartych w zakresie czynności – karcie stanowiskowej;
2) przestrzeganie czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy (w tym przestrzeganie zakazu oddalania się z miejsca pracy bez zezwolenia przełożonego, samowolnego zastępowania innego pracownika w pracy);
3) przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku;
4) przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych (w tym niepalenie tytoniu w czasie pracy i miejscach niedozwolonych, niezwłoczne informowanie przełożonego o zauważonych zagrożeniach życia lub zdrowia ludzkiego i zaistniałych wypadkach przy pracy);
5) dbanie o dobro zakładu pracy, chronienie jego mienia oraz zachowanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę;
6) zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z mieszkańcami a także zapewnienie im kompetentnej i profesjonalnej obsługi;
7) przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego;
8) dbanie o należyty stan środków pracy i innego mienia Pracodawcy oraz ład i porządek w miejscu pracy;
9) używanie środków pracy zgodnie z ich przeznaczeniem, wyłącznie do wykonywania zadań służbowych;
10) należyte zabezpieczenie po zakończeniu pracy: narzędzi, urządzeń i pomieszczeń pracy.
 
§ 14. 1. Naruszeniem obowiązków pracowniczych grożącym sankcjami dyscyplinarnymi zgodnie z postanowieniami art. 108 do 113 Kodeksu pracy jest, w szczególności:
1) stawianie się do pracy w stanie po spożyciu alkoholu lub spożywanie alkoholu w czasie pracy jak również po pracy na terenie Urzędu;
2) złe lub niedbałe wykonywanie pracy, które mogłoby narazić pracodawcę na szkodę;
3) rażąca niedbałość o maszyny, narzędzia i powierzone materiały;
4) wykonywanie prac nie związane ze stosunkiem pracy;
5) prowadzenie działalności konkurencyjnej wobec Pracodawcy;
6) nieusprawiedliwiona nieobecność w pracy przez okres co najmniej trzech kolejnych dni bez powiadomienia Burmistrza, częste spóźnianie się lub samowolne opuszczanie pracy bez usprawiedliwienia;
7) odmowa wykonania przez Pracownika polecenia Burmistrza jak i bezpośredniego przełożonego dot. wykonania pracy;
8) nadużywanie przez Pracownika świadczeń z ubezpieczenia społecznego;
9) naruszenie tajemnicy państwowej lub służbowej w zakresie ochrony danych osobowych lub niedbalstwo w ochronie tych tajemnic;
10) niewłaściwe zachowanie wobec przełożonych, podwładnych, współpracowników i petentów;
11) nieprzestrzeganie przepisów i zasad BHP oraz przepisów ppoż..
2. Bezpośredni przełożony ma obowiązek odsunięcia od pracy Pracownika, który stawił się do pracy po spożyciu alkoholu lub spożywał alkohol w czasie pracy jak również po pracy na terenie Urzędu.
3. Pracownikowi, w stosunku do którego istnieje podejrzenie lub stwierdzono naruszenie obowiązku trzeźwości, przysługuje na jego żądanie prawo przeprowadzenia badania trzeźwości. Natomiast Pracownik ma obowiązek poddania się badaniu, jeżeli:
1) uległ wypadkowi przy pracy i zachodzi uzasadnione podejrzenie, że znajdował się wówczas w stanie nietrzeźwości;
2) zostało popełnione przestępstwo lub wykroczenie i zachodzi podejrzenie, że przestępstwo lub wykroczenie zastało popełnione po spożyciu alkoholu.
4. W razie stwierdzenia stanu po spożyciu alkoholu wynikiem badania, Pracownik ma obowiązek ponieść koszty tego badania.
 
 
Rozdział 4
Czas pracy
 
§ 15. 1. Czasem pracy jest czas, w którym Pracownik pozostaje w dyspozycji Pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
2. Czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w czteromiesięcznym okresie rozliczeniowym.
 
§ 16. 1. Pracowników - z wyjątkiem osób zarządzających w imieniu Pracodawcy zakładem pracy obowiązuje system równoważnego czasu pracy.
2. Tydzień roboczy obejmuje dni od poniedziałku do piątku.
3. Dzień pracy trwa następująco:
1) poniedziałek - od 8.00 do 16.00;
2) wtorek - od 7.30 do 15.30;
3) środę - od 7.30 do 15.30;
4) czwartek - od 7.30 do 15.30;
5) piątek - od 7.30 do 15.30.
4. Czas pracy Pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze, Pracowników gospodarczych i kierowcy ustala się indywidualnie za zgodą Burmistrza.
5. Burmistrza oraz Pracowników zarządzających w imieniu Pracodawcy zakładem pracy obowiązuje zadaniowy system pracy.
 
§ 17. 1. Praca wykonywana ponad normy czasu pracy ustalone zgodnie z § 16 ust. 3 stanowi pracę w godzinach nadliczbowych. Praca taka jest dopuszczalna tylko w razie szczególnych potrzeb i za zgodą Burmistrza lub Sekretarza.
2. Praca w godzinach nadliczbowych podlega ewidencji w książce nadgodzin.
3. Burmistrz, Sekretarz, Skarbnik oraz kierownik Referatu gospodarczego, wykonując w razie konieczności pracę poza normalnymi godzinami pracy, nie mają prawa do wynagrodzenia oraz dodatku z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych.
 
§ 18. 1. Za pracę w godzinach nadliczbowych na wniosek pracownika może być udzielony czas wolny wg zasady „godzina za godzinę”.
2. Zaprezentowany w załączniku nr 1 do Regulaminu wniosek, o którym mowa w ust. 1 przechowywany jest w dziale kadr.
3. Pracodawca może udzielić pracownikowi, bez jego wniosku, czasu wolnego w zamian za pracę w godzinach nadliczbowych w wymiarze o 50% większym niż wynosił czas pracy w godzinach nadliczbowych.
4. Za pracę w niedziele lub święta Pracownikowi przysługuje inny dzień wolny od pracy
5. W razie niewykorzystania czasu wolnego, o którym mowa w ust. 1 i 3, za zgodą Pracodawcy, Pracownik może otrzymać oprócz normalnego wynagrodzenia dodatek w wysokości:
1) 100% wynagrodzenia - za pracę w godzinach nadliczbowych przypadających:
 a) w nocy,
 b) w niedziele i święta niebędące dla pracownika dniami pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy,
 c) w dniu wolnym od pracy udzielonym pracownikowi w zamian za pracę w niedzielę i święto, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy;
2) 50% wynagrodzenia - za pracę w godzinach nadliczbowych przypadającym w każdym innym dniu niż określony w pkt 1.
6. Nie przysługuje czas wolny za pracę po godzinach pracy Urzędu Pracownikowi, który uczestniczył w naradach służbowych, szkoleniach i delegacjach.
 
 
Rozdział 5
Urlopy
 
§ 19. 1. Pracownik ma prawo do corocznego, nieprzerwanego i płatnego urlopu wypoczynkowego w wymiarze i według zasad określonych w Kodeksie Pracy. Pracownik nie może zrzec się prawa do urlopu.
2. Urlopy udzielane są w terminie zaproponowanym przez Pracownika i zaakceptowanym przez Sekretarza, a w przypadku kadry kierowniczej - Burmistrza.
3. Urlop może być na wniosek Pracownika podzielony na części. Co najmniej jedna część urlopu powinna obejmować nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych, do których zaliczamy oprócz dni korzystania z urlopu również dni wolne od pracy przypadające przed, w trakcie i po zakończeniu korzystania przez Pracownika z urlopu wypoczynkowego.
4. Pracodawca jest obowiązany udzielić Pracownikowi urlopu w tym roku kalendarzowym, w którym pracownik uzyskał do niego prawo.
5. Urlopu niewykorzystanego w danym roku kalendarzowym Pracodawca ma obowiązek udzielić Pracownikowi najpóźniej do końca pierwszego kwartału następnego roku kalendarzowego.
 
§ 20. 1. Każdy Pracownik przed rozpoczęciem urlopu winien złożyć wniosek o urlop wypoczynkowy według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do Regulaminu.
2. Wniosek Pracownika, o którym mowa w ust. 1 podpisuje Sekretarz, a w przypadku kadry kierowniczej - Burmistrz.
 
§ 21. 1. Pracownik może wykorzystać cztery dni urlopu w terminie przez siebie wskazanym.
2. W celu wykorzystania urlopu na żądanie, o którym mowa w ust. 1, Pracownik zgłasza żądanie udzielenia urlopu najpóźniej w dniu rozpoczęcia urlopu Sekretarzowi, a w przypadku kadry kierowniczej - Burmistrzowi, w godzinach pracy Urzędu.
 
§ 22. 1. Na pisemny wniosek pracownika pracodawca może udzielić mu urlopu bezpłatnego.
2. Przy udzieleniu urlopu bezpłatnego dłuższego niż 3 miesiące pracownik zawiera z pracodawcą porozumienie określające przypadki, w których może nastąpić odwołanie pracownika z urlopu.
 
§ 23. 1. Pracownikowi przysługuje zwolnienie od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia w wymiarze:
1) 2 dni - w razie ślubu pracownika lub urodzenia się jego dziecka albo zgonu i pogrzebu małżonka pracownika lub jego dziecka, ojca, matki, ojczyma lub macochy;
2) 1 dnia - w razie ślubu dziecka pracownika albo zgonu i pogrzebu jego siostry, brata, teściowej, teścia, babki, dziadka, a także innej osoby pozostającej na utrzymaniu pracownika lub pod jego bezpośrednią opieką.
2. Zwolnienia, wymienione w ust. 1 udzielane są w dniach następujących po zdarzeniu uzasadniającym ich udzielanie, ewentualnie w dniu wystąpienia zdarzenia.
3. Po wykorzystaniu przedmiotowego zwolnienia pracownik obowiązany jest przedstawić odpis skróconego aktu stanu cywilnego, dotyczący zdarzenia uzasadniającego udzielenie zwolnienia.
4. Jeżeli pracownik korzysta już w tym okresie z urlopu wypoczynkowego lub niezdolności do pracy z powodu choroby, to nie przysługują mu zwolnienia okolicznościowe omówione w niniejszym paragrafie.
 
 
Rozdział 6
Wynagrodzenie za pracę
 
§ 24. 1. Pracownikowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości określonej w umowie o pracę.
2. Wynagrodzenie przelewane jest na konto bankowe Pracownika, w terminie do dnia ostatniego każdego miesiąca.
3. Jeżeli dzień wypłaty jest dniem wolnym od pracy, wynagrodzenie za pracę wypłaca się w dniu poprzednim.
 
 
Rozdział 7
Organizacja i porządek pracy
 
§ 25. 1. Przybycie do pracy pracownik potwierdza złożeniem własnoręcznego podpisu na liście obecności.
2. Lista obecności wykładana jest na zwyczajowo przyjęte miejsce, na 30 minut przed rozpoczęciem pracy.
3. Odpowiedzialny za prowadzenie list jest pracownik ds. kadr.
4. Pracownik ds. kadr przedstawia Sekretarzowi listę obecności po upływie ustalonej godziny rozpoczęcia pracy.
5. W przypadku nie zarejestrowania faktu przybycia do pracy przyjmuje się, że Pracownik nie wykonuje pracy, a ciężar dowodu spoczywa na pracowniku.
 
§ 26. Pracownik, który spóźnił się do pracy powinien natychmiast po przybyciu zgłosić Sekretarzowi przyczynę spóźnienia.
 
§ 27. 1. W przypadku niemożności stawienia się do pracy, Pracownik powinien niezwłocznie, nie później niż w ciągu dwóch dni, zawiadomić Sekretarza o przyczynie nieobecności w pracy i przewidywanym czasie jej trwania.
2. Zawiadomienie Sekretarza może nastąpić osobiście, telefonicznie, za pośrednictwem innej osoby lub listem poleconym. W wypadku listu poleconego za datę zawiadomienia uważa się datę nadania listu.
 
§ 28. 1. W wypadku nieobecności w pracy Pracownik ma obowiązek przedłożenia usprawiedliwienia w dniu, w którym ponownie stawi się w pracy.
2. Pracownik składa usprawiedliwienie w dziale kadr.
 
§ 29. 1. Czas pracy powinien być w pełni wykorzystany na pracę zawodową.
2. Załatwianie spraw osobistych i innych, nie związanych z pracą, winno odbywać się w czasie wolnym od pracy.
3. Sekretarz, a w przypadku jego nieobecności Burmistrz, może zwolnić Pracownika od wykonywania pracy na czas niezbędny do załatwienia ważnych spraw osobistych lub rodzinnych, które wymagają załatwienia w godzinach pracy.
4. Czas zwolnienia musi być odpracowany przez Pracownika, a odpracowanie to nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych.
5. Jeżeli czas zwolnienia nie może być odpracowany a osiągnie łącznie 8 godzin, Pracownikowi zamienia się ten czas na jeden dzień urlopu wypoczynkowego.
 
§ 30. 1. Wszelkie wyjścia w godzinach pracy, tak służbowe, jak i prywatne, po uzyskaniu zgody osób wymienionych w § 29 ust. 3 odnotowywane są w książce wyjść służbowych i prywatnych, które znajdują się w dziale kadr.
2. Odpracowanie czasu pracy wykorzystanego w celach prywatnych odnotowuje się w książce odpracowań, a fakt ten potwierdza podpisem przełożony.
 
§ 31. 1. Pracownik opuszczający pomieszczenie biurowe obowiązany jest każdorazowo poinformować współpracowników pozostających w danym pomieszczeniu o miejscu, do którego się udaje i o planowanej godzinie powrotu.
2. W przypadku, gdy Pracownik sam zajmuje pomieszczenie, obowiązany jest o wyjściu powiadomić sekretariat Urzędu oraz umieścić odpowiednią informację na drzwiach pokoju.
 
§ 32. 1. Po zakończeniu pracy każdy Pracownik obowiązany jest uporządkować swoje stanowisko pracy oraz zabezpieczyć powierzone mu pieczęcie, narzędzia, sprzęt i dokumenty.
2. Pracownik opuszczający pomieszczenia pracy jako ostatni zobowiązany jest do:
1) zabezpieczenia swojego stanowiska pracy;
2) sprawdzenia i zabezpieczenia wszystkich urządzeń elektrycznych i wodociągowych;
3) zamknięcia okien i drzwi.
3. W godzinach pozasłużbowych oraz w dni wolne od pracy, w gmachu urzędu mogą przebywać jedynie pracownicy upoważnieni przez Burmistrza lub Sekretarza.
 
 
Rozdział 8
Zasady obsługi interesantów
 
§ 33. 1. Pracownicy obsługujący interesantów są obowiązani do:
1) udzielania wszelkich możliwych informacji i wyjaśnień, w tym także niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy;
2) informowanie zainteresowanych o stanie załatwienia sprawy;
3) powiadamianie, w przypadku przedłużania się terminu załatwiania sprawy, o przyczynach zaistnienia takiej okoliczności;
4) informowania o przysługujących środkach prawnych;
5) służenia pomocą interesantom w sprawach pozostających w zakresie zadań Gminy.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, Pracownicy są zobowiązani przekazywać interesantom w formie i czasie określonym przepisami szczególnymi, przy zachowaniu przepisów dotyczących zachowania tajemnicy państwowej i służbowej oraz ochrony danych osobowych.
3. W zależności od żądania, informacje wychodzące z Urzędu mogą mieć formę pisemną, ustną, telefoniczną lub elektroniczną.
 
§ 34. 1. Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwienie spraw interesantów ponoszą kierownicy odpowiednich referatów.
2. Kontrolę załatwiania indywidualnych spraw obywateli sprawuje Sekretarz.
 
§ 35. Zasady postępowania z pismami wnoszonymi przez obywateli do Urzędu określa instrukcja kancelaryjna dla organów gmin oraz kodeks postępowania administracyjnego.
 
 
Rozdział 9
Zasady przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków
 
§ 36. 1. Obywateli w sprawach skarg i wniosków przyjmuje:
1) Burmistrz - w godzinach pracy Urzędu;
2) Sekretarz, Skarbnik oraz pozostali Pracownicy - w godzinach pracy Urzędu;
3) Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej - w wyznaczonych godzinach obwieszczonych obywatelom w sposób zwyczajowo przyjęty.
2. Obsługę organizacyjną przyjęć interesantów przez Burmistrza i Sekretarza, w sprawach skarg i wniosków zapewnia osoba zatrudniona na stanowisku ds. administracyjno-biurowych (sekretariat Urzędu).
3. Obsługę organizacyjną przyjęć interesantów przez Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej, w sprawach skarg i wniosków zapewnia osoba zatrudniona na stanowisku ds. samorządu (Biuro Rady).
4. Z przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków sporządza się protokół.
 
§ 37. 1. Wszystkie skargi, wnioski i listy wpływające do Urzędu, a także składane ustnie do protokołu są ewidencjonowane w rejestrze skarg i wniosków prowadzonym przez pracownika ds. administracyjno-biurowych.
2. Skargi, wnioski i listy wpływające do Rady Miejskiej i Komisji Rady, a także zgłaszane ustnie do protokołu, są ewidencjonowane przez pracownika ds. samorządu w rejestrze skarg i wniosków w Biurze Rady.
 
§ 38. 1. Kwalifikacja skarg, wniosków i listów wymienionych w art. 37 ust. 1, jak również tryb postępowania ustala Sekretarz.
2. Sekretarz po zapoznaniu się ze skargą, wnioskiem lub listem przydziela załatwienie sprawy określonemu Pracownikowi.
3. W przypadku, gdy skarga, wniosek lub list dotyczy działania różnych stanowisk pracy, Sekretarz wyznacza stanowisko pracy wiodące, które po uzyskaniu wyjaśnień pozostałych stanowisk przygotowuje odpowiedź.
4. Tryb postępowania ze skargami wymienionymi w art. 37 ust. 2 ustala Przewodniczący Rady.
 
§ 39. Kontrolę i koordynację działań komórek organizacyjnych Urzędu w zakresie skarg i wniosków sprawuje Sekretarz.
 
 
Rozdział 10
Zasady i tryb przygotowywania materiałów związanych z obsługą Rady Miejskiej
 
§ 40. Za obsługę Rady Miejskiej odpowiedzialny jest pracownik ds. samorządu.
 
§ 41. 1. Na podstawie planu Rady oraz harmonogramu prac przygotowawczych do sesji i Komisji Rady, poszczególne stanowiska pracy, pod nadzorem Sekretarza przygotowują projekty uchwał wraz z odpowiednimi materiałami.
2. W przypadku, gdy w przygotowaniu materiałów uczestniczy kilka jednostek organizacyjnych, Sekretarz wyznacza:
1) koordynatora prac przygotowawczych;
2) stanowisko pracy przygotowujące materiały pod obrady Rady.
3. Materiały na Komisję Rady powinny zawierać informację, kto je opracował.
4. Przygotowywane przez poszczególne stanowiska pracy uchwały powinny zawierać przedstawienie stanu prawnego.
5. Każdy projekt uchwały podlega uzgodnieniu z radcą prawnym pod względem prawnym i redakcyjnym oraz akceptacji Burmistrza.
6. Pracownik ds. samorządowych otrzymane projekty uchwał powiela i przekazuje wraz z innymi materiałami Radnym, Burmistrzowi, Sekretarzowi i Radcy Prawnemu.
7. Projekty uchwał wraz materiałami dla radnych powinny być dostarczone radnym na siedem dni prze sesją Rady Miejskiej (przy sesji budżetowej na 14 dni prze sesją).
8. Pracownik ds. samorządowych z odpowiednim wyprzedzeniem informuje wszystkich pracowników Urzędu i kierowników jednostek organizacyjnych o planowanym terminie posiedzeń Komisji Rady i sesji oraz terminie złożenia opracowanych materiałów.
 
§ 42. Pracownik ds. samorządu prowadzi ogólnodostępne ewidencje - rejestry:
1) uchwał Rady Miejskiej;
2) protokołów z sesji Rady i posiedzeń Komisji Rady;
3) interpelacji i wniosków radnych.
 
§ 43. 1. Interpelacje i wnioski radnych po wpisaniu do ewidencji, zostają przekazane przez pracownika ds. samorządu Sekretarzowi.
2. Sekretarz przydziela właściwemu Pracownikowi interpelację lub wniosek w celu przygotowania odpowiedzi.
3. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych winny być udzielone w ciągu 14 dni od daty ich otrzymania, zgodnie z wzorem umieszczonym w załączniku nr 3.
 
 
Rozdział 11
Zasady podpisywania pism i decyzji
 
§ 44. Burmistrz osobiście podpisuje:
1) zarządzenia, regulaminy i okólniki wewnętrzne;
2) pisma związane z reprezentowaniem gminy na zewnątrz;
3) pisma zawierające oświadczenia woli w zakresie zarządu mieniem Gminy;
4) pisma zawierające oświadczenia woli jako Pracodawcy;
5) pełnomocnictwa i upoważnienia do działania w jego imieniu, w tym pisma wyznaczające osoby uprawnione do podejmowania czynności z zakresu prawa pracy wobec Pracowników;
6) odpowiedzi i wyjaśnienia do organów kontroli zewnętrznej;
7) pisma do przedstawicielstw dyplomatycznych i kierownictwa administracji centralnej;
8) pełnomocnictwa do reprezentowania Gminy przed sądami i organami administracji publicznej;
9) umowy na dostawy, roboty i usługi wyłonione w drodze ustawy o zamówieniach publicznych;
10) decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej z zastrzeżeniem art. 39 ust 2 ustawy o samorządzie gminnym;
11) odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych;
12) pisma zawierające odpowiedzi na postulaty mieszkańców zgłoszone za pośrednictwem radnych;
13) odpowiedzi na skargi i wnioski obywateli;
14) decyzje i rozstrzygnięcia dotyczące spraw związanych z działalnością placówek oświatowo -wychowawczych;
15) pisma związane z realizacją zadań inwestycyjnych i bieżącą działalnością w zakresie infrastruktury komunalno-technicznej;
16) inne pisma, jeśli ich podpisywanie Burmistrz zastrzegł dla siebie.
 
§ 45. Sekretarz podpisuje:
1) pisma związane z zapewnieniem sprawnego funkcjonowania Urzędu, warunków działania, organizowania pracy biurowej w Urzędzie, oraz pisma i decyzje nie zastrzeżone przez Burmistrza;
2) sporządzone protokoły ostatniej woli;
3) pisma o charakterze przygotowawczym, techniczno - kancelaryjnym;
4) pisma pozostające w zakresie zadań Sekretarza, a nie zastrzeżone przez Burmistrza.
 
§ 46. Sekretarz w ramach udzielonego mu przez Burmistrza upoważnienia:
1) wstępnie aprobuje sprawy wymienione w § 44;
2) podpisuje z upoważnienia Burmistrza w przypadku jego nieobecności odpowiedzi na sprawy określone w § 44.
 
§ 47. Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego i jego zastępca podpisują pisma pozostające w zakresie ich zadań.
 
§ 48. 1. Za merytoryczną prawidłowość i zgodność z prawem przygotowanych projektów pism odpowiada wyznaczony do skonstruowania pisma pracownik.
2. Pracownicy przygotowują pisma zgodnie z wzorem zamieszczonym w załączniku nr 4.
 
§ 49. Burmistrz może upoważnić innych pracowników do podpisywania korespondencji dotyczącej spraw pozostających w ich zakresach czynności, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do osobistej akceptacji, w tym do wydawania decyzji administracyjnych, o których mowa w § 39 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
 
 
 
Rozdział 12
Tryb wykonywania działalności kontrolnej
 
§ 50. 1. Kontrola pracowników i poszczególnych komórek organizacyjnych Urzędu dokonywana jest pod względem:
1) merytorycznym;
2) legalności;
3) gospodarności;
4) rzetelności;
5) celowości;
6) terminowości;
7) skuteczności.
2. Celem kontroli jest ustalenie przyczyn i skutków ewentualnych nieprawidłowości, ustalanie osób odpowiedzialnych za stwierdzone nieprawidłowości oraz określenie sposobów naprawienia stwierdzonych nieprawidłowości i przeciwdziałania im w przyszłości.
 
§ 51. 1 Kontroli dokonują:
1) Burmistrz lub osoba działająca na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza - w odniesieniu do kierowników poszczególnych komórek organizacyjnych, stanowisk, jednostek organizacyjnych i pomocniczych gminy, w zakresie właściwości rzeczowej;
2) kierownicy poszczególnych referatów w odniesieniu do podporządkowanych im pracowników.
2. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół pokontrolny w terminie 14 dni od daty jej zakończenia.
 
 
 
Rozdział 13
Bezpieczeństwo i higiena pracy
 
§ 52. Pracodawca i Pracownicy zobowiązani są do ścisłego przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów o ochronie przeciwpożarowej.
 
§ 53. 1. Prawa i obowiązki Pracodawcy w zakresie BHP:
1) Pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie;
2) Pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie Pracowników poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.
2. Pracodawca jest obowiązany w szczególności:
1) zapewnić przestrzeganie w zakładzie pracy przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
2) wydawać polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie;
3) kontrolować wykonanie tych poleceń;
4) zagwarantować profilaktyczną ochronę zdrowia;
5) przeszkolić pracowników w zakresie bhp;
6) zapewnić wykonanie nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organa nadzoru nad warunkami pracy;
7) organizować stanowiska pracy zgodnie z zasadami bhp.
 
§ 54. 1. Przed dopuszczeniem do pracy Pracodawca kieruje kandydata do pracy na wstępne badania lekarskie.
2. Pracodawca obowiązany jest kierować Pracowników na kontrolne i okresowe badania lekarskie zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. Pracownik powinien być przeszkolony w zakresie znajomości przepisów bhp, ochrony przeciwpożarowej, dotyczących zagrożeń zawodowych oraz poinformowany o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą.
4. Pracownik jest obowiązany potwierdzić na piśmie znajomość przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
 
§ 55. 1. Pracownik w szczególności obowiązany jest:
1) przestrzegać przepisy i zasady bhp, brać udział w szkoleniach i instruktażach z tego zakresu oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym;
2) wykonywać pracę zgodnie z przepisami i zasadami bhp oraz przestrzegać wydanych w tym zakresie zarządzeń i wskazań przełożonych;
3) dbać o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy;
4) używać przydzielonej mu odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej zgodnie z ich przeznaczeniem;
5) poddawać się badaniom lekarskim wstępnym, okresowym, kontrolnym, oraz innym zleconym badaniom lekarskim;
6) brać udział w szkoleniu i instruktażu w zakresie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
7) współdziałać z Pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.
 
 
Rozdział 14
Odpowiedzialność porządkowa i dyscyplinarna pracowników samorządowych
 
§ 56. 1. Za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonego porządku regulaminu pracy, przepisów bhp oraz przepisów przeciwpożarowych Pracodawca może stosować:
1) karę upomnienia;
2) karę nagany.
2. Kara może być zastosowana tylko po uprzednim wysłuchaniu pracownika. Pracodawca zawiadamia o tym pracownika na piśmie. Odpis pisma o ukaraniu składa się do akt osobowych pracownika.
3. Jeżeli zastosowanie kary nastąpiło z naruszeniem przepisów prawa, pracownik może w ciągu 7 dni od dnia zawiadomienia o ukaraniu wnieść sprzeciw. O uwzględnieniu lub odrzuceniu sprzeciwu decyduje pracodawca.
 
 
Rozdział 15
Przepisy końcowe
 
§ 57. 1. Regulamin zostaje wprowadzony na czas nieokreślony.
2. Regulamin może być przez pracodawcę zmieniony lub uzupełniony w trybie przewidzianym przez przepisy prawa dla jego wydania.
 
§ 58. Kontrolę przestrzegania regulaminu pracy sprawuje Sekretarz.
 
§ 59. Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2008 rok
 
 
« powrót do poprzedniej strony