Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Gminy Lwówek
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Szczegóły informacji

Postanowienie potrzeba oceny i raport - RG.6220.15.2024.KK

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2024-07-24 10:23:15 przez Robert Pędziwiatr

Akapit nr - brak tytułu

                                                                                              Lwówek, dnia 24 lipca 2024 r.
RG.6220.15.2024.KK
 
Postanowienie
 
Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2024 r. poz. 572) zwanej dalej kpa, w związku z art. 63 ust. 1, art. 63 ust. 4, a także art. 66 i art. 68 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 ze zm.) zwanej dalej ustawą ooś, a także § 3 ust. 1  pkt 47, pkt 54, 82 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 15.05.2024 r. XBG16 Sp. z o. o. ul. Komitetu Obrony Robotników 45D, 02-146 Warszawa, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie i eksploatacji biogazowni rolniczej o łącznej mocy do 4 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą w obrębie ewidencyjnym Pakosław działka nr ewid. 426 gm. Lwówek, powiat nowotomyski, woj. wielkopolskie oraz po zasięgnięciu opinii i uzyskaniu:
- stanowiska Marszałka Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu znak DSK-IV-7030.1.14.2024 z dnia 04.06.2024 r. w którym Organ wskazał iż nie jest właściwy do zajęcia stanowiska;
- postanowienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu nr WOO-IV.4220.671.2024.DG.1 z dnia 11.06.2024 r. stwierdzającego o potrzebie przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko;
- opinii Dyrektora Zarządu Zlewni w Poznaniu nr PZ.ZZŚ.4901.228.2024.MS.1 z dnia 13.06.2024 r. stwierdzającej o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania;
- postanowienia Starosty Nowotomyskiego znak: RŚ.673.24.2024 z dnia 24.06.2024 r. stwierdzającego o potrzebie przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko;
- opinii sanitarnej Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nowym Tomyślu nr ON.NS.9011.4.14.2024 z dnia 17.07.2024 r. stwierdzającej o potrzebie przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko;
 
postanawiam
 
I. nałożyć obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie i eksploatacji biogazowni rolniczej o łącznej mocy do 4 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą w obrębie ewidencyjnym Pakosław działka nr ewid. 426 gm. Lwówek, powiat nowotomyski, woj. wielkopolskie
 
II. ustalić zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, który zgodnie z art. 66 ust. 1 w/w ustawy a w szczególności powinien zawierać analizę podanych poniżej zagadnień:
 
1.   Wskazanie wszystkich obiektów, instalacji i urządzeń planowanych do budowy w ramach realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia, wraz z podaniem ich parametrów technicznych i technologicznych, wskazaniem listy stosowanych substratów wraz z ich ilością w ujęciu dziennym/rocznym, znamionowej mocy spalania jednostek kogeneratorów (kW), wyprowadzonej mocy elektrycznej (kWel), cieplnej (kWt), a także zakładanej rocznej produkcji energii elektrycznej (MWh) oraz energii cieplnej (MWh).
 
2.   Oszacowanie jaki procent będzie stanowić zapotrzebowanie własne na energię elektryczną i cieplną z wytworzonej w biogazowni energii elektrycznej i cieplnej, a także jaki procent będzie przekazywany odbiorcom zewnętrznym.
 
3.   Przedstawienie załącznika graficznego opatrzonego legendą, obrazującego wszystkie elementy infrastruktury, ze wskazaniem na wymiary poszczególnych obiektów.
 
4. W zakresie gospodarki odpadami:
1)   Określenie rodzajów odpadów oraz ilości poszczególnych rodzajów odpadów, które mogą powstać na etapie budowy, eksploatacji i likwidacji przedsięwzięcia oraz sposobów ich magazynowania i dalszego zagospodarowania.
2)   Określenie sposobów minimalizacji powstawania odpadów na ww. etapach.
3)   Podanie rodzajów (kodów) i ilości odpadów poddawanych procesowi fermentacji.
4)   Wskazanie miejsc i sposobów magazynowania odpadów wykorzystywanych do produkcji biogazu.
5)   Wskazanie sposobów, ilości i maksymalnego czasu magazynowania pofermentu.
6)   Opisanie sposobu dalszego postępowania z powstałym pofermentem, zgodnie z przepisami szczegółowymi.
7)   Odniesienie się do zapisów rozporządzenia Ministra Klimatu z dnia 11 września 2020 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla magazynowania odpadów (Dz. U. poz. 1742) w zakresie magazynowania odpadów mogących powodować uciążliwości zapachowe wraz ze wskazaniem w jaki sposób zapewnione zostaną wymagania tego rozporządzenia.
 
5. Z zakresu ochrony środowiska gruntowo-wodnego i hydrogeologii:
1)   Podanie przewidywanego źródła i ilość wody z rozgraniczeniem celów na jakie będzie ona pobierana.
2)   Określenie ilości powstających ścieków i sposobu ich zagospodarowania, określenie ilości wód opadowych i roztopowych z powierzchni utwardzonych (z określeniem wielkości tych powierzchni), sposobu odprowadzania wód opadowych i roztopowych z terenów planowanej inwestycji i ocenę oddziaływania tych wód na ich odbiorniki.
3)   Określenie przewidywanego składu ścieków przemysłowych oraz przedstawienie, w razie stwierdzenia takiej konieczności, sposobu ich podczyszczania.
4)   Przedstawienie sposobu zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego przed przedostaniem się do gruntu ewentualnych wycieków z substratów magazynowanych na terenie planowanego przedsięwzięcia.
5)   Uwzględnienie usytuowania przedsięwzięcia względem cieków powierzchniowych oraz wód podziemnych, w szczególności ścisłego kontaktu hydraulicznego wód powierzchniowych z wodami podziemnymi.
6)   Przedstawienie informacji dotyczących warunków hydrogeologicznych i geologicznych terenu planowanej inwestycji uwzględniających: poziomy wodonośne (w tym użytkowe poziomy wodonośne), głębokość zalegania pierwszego poziomu wód gruntowych, Główne Zbiorniki Wód Podziemnych wraz z ich obszarami najwyższej (ONO) oraz wysokiej ochrony (OWO) oraz kierunki migracji wód podziemnych.
7)   Opisanie możliwego wpływu przedsięwzięcia na wszystkie komponenty środowiska hydrogeologicznego oraz przedstawienie rozwiązań mających na celu ograniczenie negatywnego wpływu planowanej inwestycji.
 
6. Z zakresu ochrony powietrza:
1)   Opisanie procesu technologicznego produkcji biogazu/biometanu.
2)   Przedstawienie obliczeń zawierających rozprzestrzenianie substancji w powietrzu z uwzględnieniem wszystkich źródeł emisji substancji do powietrza, zorganizowanej jak i niezorganizowanej, związanych z eksploatacją przedsięwzięcia, nawet gdy będą emitować minimalne ilości substancji do powietrza; uzyskane wyniki, tj. wartości stężeń substancji w powietrzu należy przedstawić w formie pisemnej i graficznej w postaci izolinii jednakowych stężeń.
3)   Przedstawienie pełnych wydruków komputerowych zawierających dane do obliczeń rozprzestrzeniania się substancji w powietrzu - dane wejściowe wprowadzone do programu oraz otrzymane wyniki obliczeń.
4)   Dołączenie pisma Głównego Inspektora Ochrony Środowiska w sprawie aktualnego stanu zanieczyszczenia powietrza w rozpatrywanym rejonie.
5)   Opisanie przewidywanych działań mających na celu ograniczenie negatywnego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na stan powietrza, tj. opisanie działań organizacyjnych, technicznych lub technologicznych służących ograniczeniu emisji substancji do powietrza (w tym odorów) na poszczególnych etapach procesu technologicznego.
6)   Przeanalizowanie możliwości wystąpienia uciążliwości związanej z emisją substancji odorowych w odniesieniu do najbliższej zabudowy mieszkaniowej oraz określenie usytuowania planowanego przedsięwzięcia w stosunku do przeważających kierunków wiatrów.
7)   Opisanie procesów oczyszczania biogazu i wyjaśnienie, czy będą to procesy naturalne czy z wykorzystaniem innych metod, oraz określenie sposobu postępowania z produktem ubocznym powstałym w wyniku tego procesu.
 
7. Z zakresu ochrony przyrody i bioróżnorodności:
1)   Przedstawienie aktualnych danych dotyczących bioty grzybów i szaty roślinnej terenu przedsięwzięcia. W raporcie należy wyjaśnić czy na terenie przedsięwzięcia występują siedliska przyrodnicze lub gatunki roślin mające znaczenie dla Wspólnoty, to jest wymienione w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 13 kwietnia 2010 r. w sprawie siedlisk przyrodniczych oraz gatunków będących przedmiotem zainteresowania Wspólnoty, a także kryteriów wyboru obszarów kwalifikujących się do uznania lub wyznaczenia jako obszary Natura 2000 (Dz. U. z 2014 r. poz. 1713).
2)   Przedstawienie aktualnych danych dotyczących fauny terenu przedsięwzięcia i jego otoczenia ze wskazaniem stwierdzonych chronionych, rzadkich lub zagrożonych wyginięciem gatunków zwierząt, w tym ptaków i płazów. Należy opisać metodykę prowadzenia badań oraz wskazać daty obserwacji przyrodniczych. W przypadku ptaków lęgowych należy podać stwierdzone gatunki, liczbę par i kategorie lęgowości zarówno na terenie przedsięwzięcia, jak i w 100 m strefie buforowe, a w przypadku ptaków migrujących i zimujących należy także wskazać ważniejsze miejsca koncentracji w okolicy gęsi, żurawi i ptaków siewkowatych.
3)   W związku z położeniem przedsięwzięcia w sąsiedztwie obszarów Natura 2000 obszaru specjalnej ochrony ptaków Jezioro Zgierzynieckie PLB300009 i specjalnego obszaru ochrony siedlisk Ostoja Zgierzyniecka PLH300007, należy:
a)   ocenić oddziaływanie przedsięwzięcia na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin, zwierząt oraz ich siedliska, dla ochrony których wyznaczono wyżej wymienione obszary Natura 2000;
b)   ocenić oddziaływanie przedsięwzięcia na integralność wyżej wymienionych obszarów Natura 2000;
c)   ocenić oddziaływanie przedsięwzięcia na spójność sieci Natura 2000.
4)   W związku z położeniem przedsięwzięcia na terenie obszaru ważnego dla ptaków województwa wielkopolskiego o nazwie Jezioro Zgierzynieckie, należy ocenić oddziaływanie przedsięwzięcia na gatunki ptaków i ich siedliska, ze względu na które wyznaczono wyżej wymieniony obszar.
5)   Ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na krajobraz w tym na jego elementy o znaczeniu kulturowym, historycznym i archeologicznym.
6)   Ze względu na bezpośrednie sąsiedztwo obszaru o krajobrazie priorytetowym „Rejon Zgierzynki” należy odnieść się do ustaleń uchwalonego Uchwałą nr LI/1000/23 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 27 marca 2023 r. Audytu krajobrazowego.
7)   Przedstawić dokumentację fotograficzną analizowanego terenu.
 
8. Z zakresu ochrony klimatu – wyjaśnienie, w jaki sposób przedsięwzięcie może wpłynąć na zmiany klimatu i czy przewidziano rozwiązania łagodzące te zmiany, ocenę odporności przedsięwzięcia na przewidywane zmiany klimatu, tj. wyjaśnienie czy przedsięwzięcie będzie przystosowane do postępujących zmian klimatu uwzględniając elementy związane z klęskami żywiołowymi np. silne wiatry, susza, pożary, fale upałów i mrozów, powodzie, nawalne deszcze i burze, intensywne opady śniegu. Opis działań minimalizujących wpływ na zmiany klimatu oraz działań adaptacyjnych do postępujących zmian klimatu.
 
Uzasadnienie
 
Wnioskiem z dnia 15.05.2024 r. Wnioskodawca - XBG16 Sp. z o. o. ul. Komitetu Obrony Robotników 45D, 02-146 Warszawa, zwrócił się do tut. Organu o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie i eksploatacji biogazowni rolniczej o łącznej mocy do 4 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą w obrębie ewidencyjnym Pakosław działka nr ewid. 426 gm. Lwówek, powiat nowotomyski, woj. wielkopolskie.
 
 
Po zapoznaniu się z otrzymanymi dokumentami, Burmistrz Miasta i Gminy Lwówek stwierdził iż wniosek z dnia 15.05.2024 r. spełnia wymogi formalno – prawne, wobec powyższego poprzez zawiadomienie nr: RG.6220.15.2024.KK z dnia 23.05.2024 r. zawiadomił strony postępowania o wszczęciu postępowania w przedmiotowej sprawie.
 
Planowana inwestycja należy do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 47, 54, 82  rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.), wobec powyższego wystąpiono pismem z dnia 23.05.2024 r. nr RG.6220.15.2024.KK do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego  w Nowym Tomyślu, Dyrektora Zarządu Zlewni w Gorzowie Wielkopolskim oraz do Marszałka Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu oraz pismem nr RD. 6220.15.2024 z dnia 07.06.2024 r. do Starosty Nowotomyskiego,  o opinię co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – co do zakresu raportu o oddziaływaniu planowanego przedsięwzięcia na środowisko.
W toku prowadzonego postepowania, w dniu 04.06.2024 r. do tut. Urzędu wpłynęło stanowisko Marszałka Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu, w którym Organ wskazał i ż nie jest właściwy do zajęcia stanowiska – pismo znak: DSK-IV-7030.1.14.2024 z dnia 04.06.2024 r.
Po dokonaniu analizy otrzymanych dokumentów Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu, postanowieniem nr WOO-IV.4220.671.2024.DG.1 z dnia 11.06.2024 r.  stwierdził potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, określając tym samym zakres raportu o oddziaływaniu na środowisko.
Następnie w dniu 14.06.2024 r. do tut. Urzędu wpłynęła opinia Dyrektora Zarządu Zlewni w Poznaniu znak: PZ.ZZŚ.4901.228.2024.MS.1 z dnia 13.06.2024 r. w której Organ nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
W toku dalszego postępowania w dniu 24.06.2024 r. do tut. Urzędu wpłynęło postanowienie Starosty Nowotomyskiego znak: RŚ.673.24.2024 z dnia 24.06.2024 r. oraz w dniu 17.07.2024 r. opinia sanitarna Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nowym Tomyślu znak: ON-NS.9011.4.14.2024 z dnia 17.07.2024 r. w których Organy stwierdziły o potrzebie przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia określając tym samym zakres raportu oddziaływania na środowisko.
Po przeanalizowaniu treści karty informacyjnej przedsięwzięcia a także po zasięgnięciu opinii organów właściwych do wydania opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, Burmistrz Miasta i Gminy Lwówek stwierdza obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie i eksploatacji biogazowni rolniczej o łącznej mocy do 4 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą w obrębie ewidencyjnym Pakosław działka nr ewid. 426 gm. Lwówek, powiat nowotomyski, woj. wielkopolskie.
 
Biorąc pod uwagę powyższe postanowiono jak w sentencji.
 
Pouczenie
Na postanowienie stronom służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego
w Poznaniu, za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Lwówek, w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.
 
Burmistrz Miasta i Gminy
Lwówek
/-/ Piotr Długosz